کانون وکلای جهان .A.B.I

کانون وکلای جهان با حضور نمایندگانی از 34 کشور دنیا در هفتم ژانویه سال 1947 تحت نظر سازمان ملل متحد و با حمایت اجرائی IBA تاسیس گردید . البته بطور مرتب کانونهای مختلف جهان به عضویت این کانون جهانی در آمدند و سپس بطور انفرادی نیز تعداد زیادی وکیل از وکلای جهان به این سازمان اضافه شدند در 1970 بخش حقوق تجارت شروع به کار کرد . بر اساس سوابق در 1947 واحد اجرائی و حقوقی تشکیل شد و سپس در سال 1982 بخش حقوق منابع طبیعی و انرژی تاسیس شد.

در حال حاضر متجاوز از 205 کانون و جامعه حقوقی در جهان عضو این نهاد بین الملل غیر دولتی هستند و نزدیک به 20000نفر تا حال حاضر عضو این کانون هستند تازه ترین عضو که در تاریخ 26 ماه می سال جاری 2014 ( 1393 ، خرداد) با رای شورای اجرائی با عضویت آن موافقت شد کانون وکلای مغولستان بود و حاضرین در این جلسه که در بلژیک (در پایتخت آن بروکسل ) برگزار شد بالاتفاق به این عضویت رای دادند که نمایندگان کانون وکلای مرکز( دکتر علی توانا ریاست محترم کانون وکلا و دکتر حسین محمدنبی نایب رییس کانون وکلا ) در این جلسه حضور داشتند.

 

آنچه مورد توافق این کانون جهانی است بر گسترش اصلاح حقوق بین المللی و پیگیری مسائل حقوقی و آینده حرفه وکالت است .IBA در واقع بهترین همراه برای حقوقدانان جهان است که در آموزشهای حقوقی و گسترش و توسعه حرفه ای وکالت وکلا را یاری می کند. هدف مهم آن تقویت حقوق بشر و ارتقاء و حمایت و گسترش این حرفه است و همانگونه که گفته شد هدف کانون وکلای جهان استراتژی لازم برای جهان در امر حقوق است .

همه ساله اجلاسهائی منطقه ای و موضوعی و گردهمائی سالانه در یکی از کشورهای عضو را انجام می دهد و از این جهت تبادل اطلاعات بین وکلا و انجمنهای قانونی وکلا در جهان و ارتقاء ارتباطات بین حقوقدانان جهان را همواره تسهیل کرده است .

تشکیلات IBA به دو بخش کلی تقسیم شده است که 1-بخش عمومی و حرفه ای 2- بخش اجرائی حقوقی ، را شامل می شود .

بخش اجرائی حقوقی (LPD)division  legal practice          

 

بخش عمومی حرفه ای (PPID)

تمامی اطلاعات حقوقی و حرفه ای را به روز به اطلاع اعضا خود می رساند باید توجه داشت که نظر IBA بر استقلال وکلا و کانون های وکلا را مدنظر قرار داده است . البته در 1995 با تشکیل سازمان حقوق بشر اقدامات مناسبی در این خصوص انجام داد .

بهرحال آنچه مدنظر کانون وکلای بین المللی است (IBA) اهداف و موضوعات اساسی کانونها است .

اهداف مدنظر IBA عبارت است از :

1-اصلاح و تبادل اطلاعات بین کانونهای وکلای جهان .

2- حمایت از استقلال قوه قضائیه و حقوق وکلا در انجام وظیفه آنها و در انجام وظایف بدون دخالت در کار آنها .

3- حمایت از حقوق انسانی وکلا در سراسر جهان از طریق سازمان حقوق بشر مربوط به IBAاز سه طریق ( 1- سرویس دهی به اعضای وکلای انفرادی 2- اعضای وکلا از حقوق بشر 3-سرویس دهی به اعضای وکیل انفرادی 4- حمایت از کانونهای وکلای بویژه پیشرفت وکلا 5- حمایت از حقوق انسانی وکلا در سراسر جهان .

 

واحدهای اداری IBA عبارت است از واحدهای دائمی 2-کمیته های IBA که متجاوز از 50 کمیته تخصصی و 15 گروه ویژه دارد البته IBA در حال توسعه و افزایش کمیته های خود می باشد همواره کنفرانسهای IBA توسط واحد آموزش حقوقی مداوم (CEL) و جلسات کلیدی دارای اعتبارنامه برگزار می گردد .

سازمان حقوق بشر IBA

در سال 1995 با ریاست افتخاری نلسون ماندلا و با حضور اعضائی که حاضر بودند افتتاح شد .در جلسات شورای اجرائی IBA همواره توافقنامه ها و قطعنامه هایی صادر     می شود . عضویت از اول ژانویه تا 31 دسامبر هر سال است .

بخش (LPD)division  legal practice یا بخش اجرائی حقوقی کانون وکلای بین المللی اقداماتش عبارت است از برنامه سالانه کنفرانسهای کارشناسی انتشارات و دوره های آموزشی و کارآمد سازی قوانین تجاری این بخش دارای یک رئیس و یک معاون و یک خزانه دار و یک رئیس افتخاری صندوق است.

در بخش عمومی حرفه ای PPID public and professional          

 

برای ارتقا وکالت در میان کلیه کشورهای عضو و بررسی ارائه مقالات با ملاحظه جوامع حقوقی ، کانون وکلا، قوه قضائیه و مدیریت موسسات حقوقی ، و حقوق بشر و دسترسی به عدالت ، حقوق بشر و پیشرفت سریع قواعد حقوقی.

شورای حقوق بشر کانون وکلای بین المللی :HBI

شورای حقوق بشر کانون وکلای جهان در 1995 تحت ریاست نلسون ماندلا تاسیس شد هدف این شورا عبارت است از :1- ارتقا حمایت و تقویت حقوق انسانی با ملاحظه و رعایت نقش قانون 2- ارتقا و حمایت از استقلال قوه قضائیه و حرفه وکالت در سراسر جهان 3- اقتباس و بکارگیری استانداردهای مربوط به حقوق بشر توسط جامعه ملل 4- انتشار اطلاعات مربوط به حقوق انسان ، استقلال قضائی و نقش قانون.

شورای حقوق بشر می تواند برای توسعه اقدامات خود از طریق موارد ذیل اقدام کند . 1- هیات حقیقت یابی از طریق شورای حقوق انسانی (HRI) استقلال و آزمونهای ساختاری و حرفه ای سیستمهای حقوقی در سطح جهان را بررسی می کند .

2- مشاوره : فعالیت مشاوره ای عمومی شامل : ملاحظه درهنگامی که وکلا قضات یا روسای کانون وکلا یا دیگر افراد مشمول در سیستمهای قانونی ، مورد تهدید ، حبس یا سوء استفاده قرار گیرند .

گردآوری شهود مستقل در محاکمه برای کنترل و بررسی آنچه ارتباط نزدیک و همکاری با هیاتهای سازمان ملل و سازمانهای منطقه ای است از حقوق انسانی حمایت می کند .

 

استقلال و مصونیت وکلا در اسناد بین المللی ، اعلامیه جهانی حقوق بشر میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ، ماده 14 آن اساسنامه دیوان کیفری بین المللی از اصول اساسی مربوط به نقش وکلا است .

به صراحت از مصونیت وکلا در امر وکالت اشاره شده است .

استقلال یعنی عدم وابستگی بلحاظ اینکه حق دفاع از مهمترین حقوق مربوط به متهم است از مساعدت و همراهی وکیل در تمام مراحل تحقیق و رسیدگی باید انجام شود .

اصل 35 قانون اساسی حق برخورداری از وکیل را از حقوق اساسی ملت می داند هشتمین کنگره سازمان ملل جهت پیشگیری از جرم و رفتار با مجرمین در هاوانا در سال 1990 در این بیانیه صیانت وکلا در مواد 6 و 7 و 8 آن و ماده 20 آن نیز به مصونیت مدنی و کیفری وکلا در خصوص دادخواستها و لوایح که به دادگاهها و دیگر مقامات مسئول در مقام دفاع ارائه می کنند و حتی دفاع شفاهی وکلا را نیز در بر می گیرد . ( حق دفاع از حقوق اساسی هر متهم است و در موقع دفاع وکیل نمی تواند مطالب او را با سوء نیت دانست .) در مواد 21 و 22 و 23 الی 28 نیز از استقلال وکیل و لزوم استقلال او بحث شده است .